Bersangka baik dengan tuhan (Allah) | MrEjoy

Bersangka baik dengan tuhan (Allah)

Bersangka baik dengan tuhan (Allah)

Bersangka baik dengan Tuhan | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lain macam sikit tajuk aku harini. Semuanya pastilah ada kaitan dengan beberapa hal yang berlaku sejak kebelakangan ni. Dan macam biasa jugak, hal ni berlaku dekat semua orang, bukan berlaku dekat aku sorang je. Kalau berlaku dekat aku sorang je, dah lain macam tu. Hahaha. Orait! Bersangka baik dengan tuhan (Allah).

Baik. Pernah tak korang plan satu-satu benda ni. Plan punyalah terbaik. Supaya semuanya berjalan lancar tapi tak disangka-sangka, akhirnya tak menjadi pun. Korang punyalah stress sampai salahkan itu ini, kalaulah tak, mesti apa yang korang rancang tu, menjadi, ha, pernah tak? Tipulah kalau tak pernahkan? Hahaha.

Ada tu, siap bergaduh (kalau ada melibatkan orang lain) hingga putus persahabatan pun ada. Semuanya sebab apa yang dirancang tak menjadi.

Tapi siapalah kita, kita ni hanya mampu merancang, Allah juga yang menentukan. Aku selalu ingatkan diri aku dan orang sekeliling aku. Planlah sebaik mana pun, kalau Allah tak izinkan, tak kemana. Kalau pun makanan dah ada dalam mulut atau dalam perut, kalau dah bukan rezeki, keluar baiklah makanan tu.

Samalah halnya dengan kehidupan kita ni. Allah tu sebaik-baik perancang. Kita kena sentiasa bersangka baik dengan tuhan (Allah). kalau kita tak dapat A, insyaAllah, kita akan dapat B, tak dapat B, kita mungkin akan dapat C. Yang penting, jangan salahkan apa yang berlaku, kata orang, ada hikmahnya.

Aku tulis ni bukan sebab apa. Sebab dah banyak kali terjadi dekat sekeliling termasuklah aku kadang-kadang tu terlepas jugak. Jadi macam stress tau, sampai salahkan orang sekeliling. Ada yang tak ada kena mengena pun boleh jadi terlibat sama.

Sabarlah. Kena sentiasa positif. Kalau kau mampu bersikap positif dalam setiap keadaan atau masalah, kau antara manusia yang hebat. Memang bukan mudah, tapi kalau dah terdidik macam tu, insyaAllah, satu hari nanti, kita boleh jadi manusia yang lebih baik daripada sekarang.

Oklah. Habis kat sini dulu. Semoga apa yang disampaikan ni, adalah kebaikan. Tak banyak, sedikit pun jadilah, ok? Jumpa lagi. :)

Share:

0 comments