5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia | MrEjoy

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Al kisahnya semalam aku terbaca 1 artikel mengenai makanan syurga yang ada di dunia. Makanan atau lebih tepatnya lagi, buah buahan syurga yang dimaksudkan adalah pisang. Allahurabi, aku 1 keluarga memang suka sangat makan pisang lebih lebih lagi anak bongsu aku, memang pengemar pisang. Dan bila aku buat rujukan mengenai Makanan makanan syurga yang ada di dunia, rupa-rupanya bukan setakat pisang je yang ada, malah ada banyak lagi makanan yang lain. Allahurabbi.

Umum mengetahui yang syurga adalah tempat yang terindah. Yang diimpikan oleh semua makhluk Allah. Indahnya kehidupan di sana tak terucap dek kata kata. Tak terbayang dek fikiran. Sungguh indah. Dan di antara kisah kehidupan di syurga adalah mengenai makanan yang cukup lazat.

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia.


“Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan: “Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu”. Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.” [QS. Al-Baqarah ayat 25]

Hari ini aku cuba senaraikan beberapa buah buahan syurga yang terdapat di bumi:

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

#1. Delima.

Buah yang sangat mudah di perolehi. Kalau tengok, banyak di tanam di kawasan kawasan perumahan mahupun kampung kan. Siapa tahu, delima adalah buah buahan daripada syurga. Ianya juga ada di sebut di dalam Al Quran.

“Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon korma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya) dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan disedekahkan kepada fakir miskin); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.” [QS. Al-‘An`ām ayat 141]

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

#2. Pisang

Buah buahan kegemaran keluarga aku. Selain mudah di dapati, ianya juga sangat murah. Selain sedap makan macam itu je, sedap juga jika dibuat goreng pisang kan? Siapa tahu, ini juga adalah buah buahan daripada syurga.

“Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya” .” [QS. Al-‘Waqiah ayat 29]

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

#3. Buah zaitun

Biasakan Nampak minyak zaitun dekat kedai kedai? Memang mahal sedikit minyaknya, kena dengan kebaikan yang ada pada minyak zaitun ini. Cumanya belum pernah lagi la rasa makan buah zaitun ini.

“Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, korma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan.” [QS. An-Naĥl ayat 11]

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

#4. Anggur.

Allahurabbi. Memang tak sangka betul yang buah anggur pun adalah makanan penghuni syurga. Anggur juga di antara buah buahan pilihan keluarga. Suka yang warna hitam dan tanpa biji tu. Cumanya harganya sedikit mahal kan?

Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di dalam kebun-kebun itu kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari buah-buahan itu kamu makan,” [QS. Al-Mu’minūn ayat 23]

5 Makanan makanan syurga yang ada di dunia

#5. Kurma.

Bila sebut pasal kurma, mesti teringat iklan kurma yusuf taiyoob kan? Muncul waktu bulan puasa je. Hehehe. Ini makanan wajib waktu bulan puasa.

“Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” [QS. Ar-Ra`d ayat 13]


Share:

0 comments