Semua disebabkan Covid19! | MrEjoy

Semua disebabkan Covid19!

Semua disebabkan Covid-19

Semua disebabkan Covid19! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah, masih diberikan kesempatan untuk menulis di blog mrejoy.com ini. Nampaknya, dari hari ke hari, kes positif covid makin ramai. Dah susah nak dengar kes puluh puluh lagi. Semua main ratus ratus je sekarang. Dan disebabkan covid-19 ni jugak, segala macam penyakit biasa menjadi luar biasa. Contohnya selsema.

Aduhai! Orang kata, dalam masa wabak ni, jangan ada penyakit langsung. Kalau ada, memang semua orang akan menjauh diri la. Contoh macam selsema. Malaysia ni umum dah tahu, hujung tahun memang kerap hujan. Dah masuk musim hujan, memang musim selsema. Dah berzaman, memang macam itu lah.

Tapi di sebabkan covid-19 ni, selsema dah jadi macam penyakit berbahaya! Jangan ada selsema langsung lah kata orang. Sampaikan kalau ada mana mana orang yang selsema, orang sekeliling pasti menjauh diri. Suruh pergi buat pemeriksaan. Takut takut ada covid!

Aduhai! Memang benar, selsema salah satu symptom, tapi kena tahu juga, musim hujan memang ramai akan kena selsema. Dan mereka yang selsema ni, memang dah buat pemeriksaan. Dah check suhu, suhu normal, tak keluar kawasan atau ke zon merah. Lebih banyak habiskan masa di rumah.

Tapi begitulah persepsi masyarakat, asal selsema, bahaya! Jangan dekat. Tapi tahu atau tidak, mereka yang sihat walafiat tu, yang positif tanpa kita sedar pun. Dan boleh kata, ramainya orang yang berjangkit dengan wabak ini adalah datangnya daripada mereka yang sihat walafiat.

Kita Nampak orang selsema, eh! Bahaya! Jangan dekat dengan beliau! Walhal dia negative covid-19. Kita tak sedar, yang sihat sekeliling kita tu, mana tahu, merekalah pembawa wabak ini sebenarnya.

Aku rasa kesian jugak pada mereka yang ada penyakit resdung. Ini lagi parah sebab boleh kata kerap bersin kan. Ahh sudah! Dalam masa genting ini, mereka juga pastinya akan dijauhi ramai orang. Walhal sebelum ini tahu dah dia memang ada sakit resdung. Tapi sebab covid ni, dah semua jauhkan diri. Dah kenapa kan?

Apa pun, memang tak ada salah pun kalau kita berjaga-jaga. Cumanya itu jelah aku nak pesan, jangan melihat pada mereka yang sakit kecil kecil ini kononnya pembawa wabak. Sebab dah terbukti, mereka yang langsung tiada symptom , yang sihat walafiat, tegap tubuh badan, merekalah sebenarnya yang membawa dan menyebarkan wabak covid-19 ni.

Semoga Allah mengangkat semula wabak ini naik ke langit. Aminnn.

Share:

1 comments

  1. sama-samalah kita semua jaga diri.. berhati-hati bila keluar, patuhi sop

    ReplyDelete