16 Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia yang semakin di lupakan | MrEjoy

16 Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia yang semakin di lupakan

Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia

16 Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia yang semakin di lupakan | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ahh! Kenapa pula tiba-tiba aku nak kongsikan kata-kata diksi ini kan? Tambahan pula kata-kata ini digunakan dalam bahasa negara jiran kita Indonesia. Namun, tidak ada salahnya kan? Kita bangsa serumpun. Tambahan pula, aku juga tertarik dengan beberapa ayat ini. Bahasa yang cukup indah pada aku.

Makna kata diksi.

Diksi ini kalau kita gunakan google translate membawa maksud artikulasi. Dan artikulasi pula membawa maksud cara atau proses menyebut bunyi atau kata dengan jelas. Dalam bahasa mudahnya yang aku faham adalah, ianya adalah satu proses kita menyampaikan sesuatu idea atau perasaan dengan jelas.

Yang sebenarnya, kata-kata yang kita gunakan sekarang pun dah cukup jelas kan? Jenis yang cakap straight to the point. Namun, diksi ini pada aku, kita nak menyampaikan sesuatu perkara ini dengan kata-kata puitis. Kata-kata indah.

Diksi ini kalau dalam negara kita, banyak digunakan dalam sajak. Ha! Tengok ayat-ayat sajak, puitis kan? Jadinya, diksi membawa maksud, kata-kata puitis. Ha, faham kan? Aku sebenarnya nak korang betul-betul faham ayat diksi tu. Jadinya sekarang dah faham kan? Hehe.

16 Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia yang semakin di lupakan

Selain daripada filem-filem Malaysia, aku suka juga menonton filem seberang. Antara lain, actor kegemaran aku pastinya dian sastrowardoyo. Entah berapa ratus kali aku nonton filem AADC dengan AADC2. Sampaikan orang sekeliling bising juga. Hahaha. Dah nama pun minat kan, kenapa mereka nak marah. Hahaha.

Oklah, cukup setakat itu, yuk! Aku kongsikan 16 kata kata indah diksi ini:

#1. Nirmala

Macam tajuk lagu nirmala siti nurhaliza. Ianya membawa maksud tanpa cacat. Makna kata sempurna.

Di ciptakan seorang insan

Lembut hati bak redup pandangan

Pabila berkata

Seluruh alam menyaksikan kesyahduan

Bagai tersentuh rasa percaya

Tika terdengarkan

Aduhai

#2. Candramawa

Ianya membawa maksud hitam bercampur putih. Daripada bacaan aku, ianya lebih membawa kepada bentuk warna kucing. Namun ianya juga membawa maksud kata kerja yang membawa makna diam-diam, lucu dan rahsia.

Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia

#3. Dersik

Dersik membawa maksud desir angin. Kata ayat ini sering juga digunakan di dalam kalangan kita. Contohnya dersik angin menyapa halus rongga telingaku. Amboi! Kata dersik ini juga sering digunakan di dalam bait lirik lagu melayu.

#4. Arunika

Bila baca kata arunika ni, bunyinya semacam bahasa dalam filem Hindustan pula. Itu pada aku la kan.  Hehe. Baik, arunika membawa maksud cahaya matahari pagi. Contoh ayat diksi arunika ni:

Indah sungguh arunika pagi ini seindah wajahmu.

Fuh! Semacam sungguh!

#5. Nayanika

Ok, aku suka kata diksi yang ini, nayanika. Namun sangat jarang atau pertama kali kita semua baca dan dengar kan? Nayanika membawa maksud mata yang indah dan memancarkan daya penarik yang kuat. Contoh ayat? Korang buat sendiri la ye! Hahaha.

#6. Petrikor

Bunyinya sangat asing namun makna katanya pastinya cukup indah. Ianya membawa maksud aroma bau tanah kering yang dibasahi hujan. Siapa sini suka bau hujan? Fresh kan? Pastinya bau itu lebih menarik bila terkena tanah yang kering. Itulah maksud petrikor.

#7. Swastamita

Hmm. Swastamita? Kalau arunika membawa maksud pemandangan indah sewaktu matahari terbit. Swastamita ini pula pastinya “kata lawannya” kerana ianya membawa maksud pemandangan indah sewaktu matahari terbenam.

#8. Mudita

Ahh! Rasa macam malas nak tulis kata diksi mudita ini. Kerana ianya membawa maksud perasaan bahagia kita melihat kebahagian orang lain. Dalam bahasa melayu mudahnya, pasrah!

#9. Mangata

Arunika membawa maksud pemandangan matahari terbit. Swastamita pula pemandangan matahari terbenam. Dan mangata pula membawa maksud bayangan bulan di dalam air yang berbentuk seperti jalan. Ha! Siapa boleh bantu aku gabungkan ketiga-tiga perkataan ini menjadi kata diksi yang cukup indah?

Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia

#10. Eunoia

Walaupun katanya agak sukar di sebut, namun ianya membawa makna indah iaitu pemikiran indah ataupun pemikiran yang baik. Selain pelik kata diksi yang ini, sesuai juga kalau buat tajuk lagu kan? Hehehe.

#11. Meraki.

Meraki membawa maksud, melakukan sesuatu dengan penuh jiwa,kreativiti dan rasa cinta. Kau melakukan ini dengan penuh meraki! Lebih kuranglah ayatnya ya! Hehehe.

#12. Asmaraloka

Ah! Dah dekat bunyinya macam asmaradana, nanyian DS tiara jacquelina dalam filem puteri gunung ledang. Ini juga salah satu filem yang aku tonton banyak kali. Baik, asmaraloka membawa maksud dunia atau alam cinta! Ahh! Sama la kan maksudnya dengan asmaradana?

#13. Adarusa

Adarusa membawa maksud orang yang meminjam sesuatu (boleh jadi wang atau barang) tetapi dia tak mahu pulangkan semula. Eh! Ini kata diksi juga ke? Jenis waktu pinjam lembut lidah, dah dapat pinjam terus lupa diri! Eh, tiba-tiba aku jadi nak  marah pula ni.

Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia

#14. Adiwarna

Biasa kita dengar adiwira sahaja kan? Hari ini kita ada adiwarna. Ianya membawa maksud indah sekali. Atau bagus sekali. Tetapi kan, aku lebih suka dengan kata indah sekali! Berbanding adiwarna. Itu pada aku la kan.

#15. Adikara

Kalau tadi adiwarna, ini adikara. Kata diksi ini membawa maksud berkuasa atau kekuasaan atau kewibawaan.

#16. Derana

Dan yang terakhir dalam Kata-kata indah “Diksi” di dalam bahasa Indonesia yang semakin di lupakan adalah derana. Ianya membawa maksud tahan dan tabah ketika menderita sesuatu. Boleh juga membawa maksud tak mudah putus asa,patah hati dan sebagainya.

Share:

0 comments