11 jenis manusia yang didoakan oleh malaikat | MrEjoy

11 jenis manusia yang didoakan oleh malaikat

 

manusia yang didoakan oleh malaikat

11 jenis manusia yang didoakan oleh malaikat | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kita biasa dengar manusia yang mendoakan manusia yang lainnya. Atau kita mungkin biasa minta mak ayah kita, adik beradik kita untuk sentiasa doakan kita. Sama ada kita tahu atau tidak, terdapat orang yang didoakan malaikat? Alangkah beruntungnya golongan yang didoakan malaikat ini. Dan tahu tak siapakah mereka? Ayuh lanjutkan bacaan anda!

Sebelum aku lanjutkan cerita mengenai mereka-mereka yang didoakan malaikat, aku ingin kongsikan sedikit ilmu bagaimana kita akan didoakan 70 ribu malaikat. Caranya sangat mudah iaitu dengan membaca ayatul kursi sebelum kita melangkah keluar rumah.

Dari Nabi Saw, beliau bersabda; Barangsiapa keluar dari rumahnya, kemudian dia membaca Ayat Kursi, maka Allah akan mengutus kepadanya tujuh puluh ribu malaikat yang akan memohonkan ampun dan mendoakannya. Kemudian ketika dia kembali ke rumahnya dan masuk rumah dengan membaca Ayat Kursi, maka Allah menghilangkan kefakiran yang ada di depan matanya.

11 jenis manusia yang didoakan oleh malaikat

#1. Orang yang tidur di dalam keadaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya:

Sesiapa yang tidur di dalam keadaan bersuci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa : Ya Allah, ampunilah hamba mu si fulan kerana tidur di dalam keadaan bersuci.

#2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Mereka yang sedang duduk sementara menunggu masuknya waktu solat adalah di antara mereka yang didoakan oleh malaikat.

Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya:

Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu waktu solat, selama ia berada dalam keadaan suci,kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.

#3. Orang yang berada di saf depan ketika solat Jemaah

Golongan seterusnya orang yang didoakan malaikat adalah mereka yang berada pada saf hadapan ketika solat berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya:

Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat nya berselawat ke atas orang yang berada pada saf hadapan.

manusia yang didoakan oleh malaikat

#4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah

Jika tadi mereka yang berada di saf hadapan, kini adalah mereka yang menyambung saf ketika solat berjemaah juga akan di doakan oleh para malaikat. Ini dikuatkan lagi dengan sabda rasulullah:

Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat berselawat kepada orang yang menyambungkan saf.

#5. Ketika imam selesai membacakan Al-fatihah ketika solat.

Jika seseorang imam membaca Al fatihah sehingga selesai ketika solat, maka ucapkanlah oleh kamu aminn kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni  akan dosa-dosanya yang lalu.

#6. Orang yang duduk di tempat solatnya ketika selesai melakukan solat.

Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya:

Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama mana ia ada di tempat ianya solat.

#7. Mereka yang mengerjakan solat subuh dan asar secara berjemaah.

Kalangan malaikat akan berkumpul pada saat solat subuh lalu malaikat pada malam hari naik ke langit dan malaikat siangnya tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari akan naik ke langit sementara malaikat malam hari akan tetap tinggal.

Lalu Allah bertanya kepada malaikat, “Bagaimana kalian meninggalkan hamba-hambaku, maka jawab malaikat:

“Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka ketika mereka masih solat. Makan ampunilah mereka sehingga hari kiamat”.

manusia yang didoakan oleh malaikat

#8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa saudaranya tahu.

Jika kita ingin didoakan malaikat dan termasuk di dalam golongan orang yang didoakan malaikat maka sentiasalah mendoakan orang lain.

Doa orang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang tersebut adalah doa yang dikabulkan oleh Allah. Dan malaikat akan menjadi wakil baginya setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan. Malaikat akan mengaminkan doa kita dan mendoakan agar kita juga akan dapat perkara yang sama.

#9. Orang yang membelanjakan hartanya (infak)

Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya:

Tidak ada satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata, Ya Allah, berikanlah ganti bagi mereka yang berinfak.

#10. Orang yang sedang makan sahur.

Sesungguhnya, Allah dan kalangan malaikat akan berselawat kepada mereka yang sedang makan sahur.

#11. Orang yang sedang melawat orang sakit

Dan yang terakhirnya dalam orang yang didoakan oleh malaikat adalah mereka yang sedang melawat orang sakit.

Tidaklah seseorang mukmin itu menjenguk saudaranya kecuali Allah mengutuskan 70,000 malaikat yang akan berselawat kepadanya waktu siang hingga petang dan waktu malam hingga subuh.

Semoga kita semua termasuk di dalam 11 jenis manusia yang didoakan oleh malaikat ini. Aminnn.

Share:

0 comments