Pengalaman jawab ujian psikometrik spa dan keputusannya..

by - December 02, 2021

 

Pengalaman jawab ujian psikometrik spa

Pengalaman jawab ujian psikometrik spa dan keputusannya.. | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah, masih diberikan kesempatan dan kesihatan yang baik. Kita dah pun melangkah ke bulan terakhir dalam tahun 2021. Memang sejak wabak covid melanda dunia, tahun-tahun berlalu dengan cepat (sebabnya kita banyak duduk rumah). Baik! Hari ini aku nak kongsikan Pengalaman jawab ujian psikometrik spa dan keputusannya. Bagi mereka yang sudah tahu mengenai Ujian Psikometrik ini, pasti dah tahu “kesukarannya” kan? Bagi mereka yang tak tahu apa itu ujian psikometrik, sila lanjutkan bacaan anda!

Apa itu ujian psikometrik?

Ok, bagi mereka yang tidak tahu, ujian psikometrik adalah satu ujian yang perlu di hadapi oleh mereka yang ingin memasuki perkhidmatan awam. Dalam kata mudahnya, kalau nak minta kerja kerajaan, kena la jawab soalan psikometrik ni. Tapi rasanya tak semua kena jawab soalan ini, tengok pada jawatan yang kita minta juga.

Macam aku, aku minta jawatan kecil sahaja, jawatan penghantar notis gred n11. Nanti aku ceritakan kenapa aku Cuma “layak” untuk jawatan seperti ini sahaja. Tapi sekarang, kita borak-borak pasal ujian psikometrik yang boleh aku katakan, ramai sebenarnya yang tak suka! Hahaha.

Fungsi ujian psikometrik.

Kalau di ikutkan, agak susah nak minta kerja kerajaan sekarang ini kalau dibandingkan dengan masa dulu. Rasanya dulu tak ada pun ujian psikometrik ni. Mungkin sebab dulu, tak ramai yang nak kerja kerajaan disebabkan gaji yang kecil. Tapi sekarang, dah ramai yang mula berminat nak memasuki perkhidmatan awam. Sebab apa, rasanya korang pun dah tahu kan?

Aku ada terbaca dekat media sosial, yang mana, diantara fungsi ujian psikometrik adalah menjadi tapisan awal kepada pemohon. Ini yang aku baca ya, kalau salah, aku mohon ampun awal-awal. Cuba bayangkan, yang mohon jawatan dalam kerajaan sekarang bukan sikit, ramai, sangat ramai, jadi, ujian ini menjadi tapisan awal buat semua pemohon.

Dan boleh juga aku katakan, tersangat ramailah juga yang kecundang pada peringkat awal ini termasuklah aku! hahahaha! Nak minta jawatan penghantar notis gred n11, tapi soalan dia, boleh tahan sukar juga, hahaha.

Contoh ujian psikometrik dan jawapan.

Yang sebenarnya, susah sangat ke soalan ujian psikometrik ni? Jawapannya adalah, soalan tak berapa susah Cuma jawapan dia sedikit mengelirukan. Rasanya ramai termasuklah aku, agak keliru dengan jawapan. Dan untuk pengetahuan semua, soalan dia bukan sikit-sikit anak! Makan ratus juga, bukan puluh-puluh soalan!

Aku kongsikan sedikit contoh ujian psikometrik dan jawapan yang aku ambil daripada perkongsikan di dalam laman web google.



Contoh ujian psikometrik dan jawapan

Contoh ujian psikometrik dan jawapan

Dan kalau korang lihat pada soalan-soalan yang diberikan, nampak mudah kan? Tapi jangan cakap mudah dahulu kawan-kawan. Soalan ini dibuat oleh pakar psikologi. Dan bukan sahaja dia buat soalan banyak-banyak macam tu, semua bersebab. Dan rasanya, atas sebab inilah, ramai yang gagal pada peringkat ini. Hehehe.

Apa pun, aku sekadar mencuba nasib sahaja. Memang dah simpan niat, ada rezeki, adalah. Kalau tak ada rezeki, pasti Allah nak bagi yang lebih baik. Bukanlah kata kerja aku sekarang tidak bagus, boleh aku katakan lebih bagus daripada jawatan yang aku cuba mohon tu, tapi aku ada alasan aku sendiri dan pastinya aku berserah kepada Allah. Jika terbaik untuk aku dan keluarga, maka engkau permudahkanlah, namun jika sebaliknya, kurniakanlah aku yang lebih baik daripada itu. Aminn.



You May Also Like

0 Comments